Het gevoel van veelheid / het belang van toekomstvisie

Dit is hoe ik de toekomst zie.

De afbeelding is één van mijn favoriete slides tijdens de werksessie strategische communicatie. Tijdens de werksessie beantwoorden we drie kernvragen:

  1. Toekomst: waar gaat de organisatie heen?

  2. Identiteit: wie en waarom is de organisatie?

  3. Stakeholders: voor wie is de organisatie er?

Ik ga samen met werknemers uit alle lagen van de organisatie op zoek naar de mooie verhalen, naar de persoonlijkheid, naar de gevoelens die met het bedrijf samenhangen. Die vertaal ik, afhankelijk van de opdracht, in branding en employer branding implementaties (brand story, employee value proposition, toekomstvisie, …).

Tijdens de werksessie stel ik vraag: hoe zien jullie de toekomst van de onderneming, over vijf tot tien jaar?

Er volgt een korte stilte. “Iets meer werknemers, iets meer budget, iets meer omzet en eventueel een nieuwe service of product?” Vaak zijn er groeicijfers en KPI’s. Nog vaker niet.

Het gebrek aan een voelbaar toekomstbeeld, eentje waar mensen helemaal enthousiast van worden en naartoe willen werken, ontbreekt. Ook bij grote ondernemingen.

Mensen kunnen zich vaak weinig voorstellen bij de toekomst. Een beetje meer van hetzelfde? Helemaal anders? Het voelt wat bedreigend en onvoorspelbaar, dus blijven we er liever van weg. Maar hoe werk je strategische interne en externe communicatie uit zonder doorleefde en voelbare toekomstvisie?

Daarom giet ik er tijdens werksessies een scheut toekomstdenken bij, zoals ik het leerde bij Trendwolves. De afbeelding staat voor alle verschillende waarheden, gebeurtenissen, mogelijkheden, overtuigingen, trends die op dit moment op elkaar inwerken, elkaar wegduwen en in elkaar overvloeien.

Ja, het is een soep. Alles is mogelijk. En het mooie is dat je als onderneming kan uitkiezen waarop je wil inzetten. Ga je voor oranje, voor rood of blauw?

Door een toekomst te beschrijven, kan je ernaartoe werken. Door ernaartoe te werken, help je de toekomst waar te maken.

Ik geef het voorbeeld van twee toekomstscenario’s, die beide even waar zijn (zie hieronder). De eerste slide bevat de trends die volgens PWC de komende jaren zullen domineren, in de tweede slide vind je de trends van een Europese denktank. Trendgroep 1 krijgt heel veel aandacht in de klassieke media, trendgroep 2 veel minder. Nochtans kan je vandaag evenveel voorbeelden van 1 dan van 2 terugvinden in de veelkleurige realiteit.

De oefening helpt om de blik op de toekomst te verruimen, om het gesprek te openen over waar mensen van dromen en op hopen. Dat zijn de gevoelens waar ik strategische communicatie mee kan uitwerken.



Volgende
Volgende

Het gevoel van activisme/ Met de moed der hoop